Õpijuhis

Kursuse kestvus: 6 nädalat

Maht: 2 EAP

Õpikeskkond: Kursuse blogi ja õppematerjalid aadressil https://moistekaart.wordpress.com. Igal osalejal on personaalne õpikeskkond oma blogi näol.

Ajakava:

1. nädal: Mõistekaart õppetöös

Käsitletavad teemad:

  • Mõistekaardi mõiste, teoreetiline taust
  • Mõistekaartide ajalugu
  • Põhimõisted ja seonduvad õppimisteooriad
  • Mõistekaart ja ideekaart: sarnasused ja erinevused
  • Mõistekaardi koostamise reeglid, metoodika

Ülesanne: koosta oma mõistekaart vabalt valitud tarkvaraga, fookusküsimuseks: “Mille poolest erineb mõistekaart ideekaardist?”. Lisa ka lühike omapoolne refleksioon selle mõistekaardi koostamise kogemusest blogipostitusena.

2. nädal: Mõistekaartide koostamise tarkvara

Käsitletavad teemad:

  • Arvutisse installeeritavad tarkvarapaketid
  • CMapTools
  • FreeMind
  • Veebiteenused
  • MindMeister.com
  • Bubbl.us
  • Mobiilne tarkvara

Ülesanne: koosta võrdlev analüüs kahe eri tüüpi mõistekaardi-tarkvara kohta. Analüüs peaks sisaldama kahte osa: tekst (blogipostitus) ja mõistekaart.

3. nädal: Mõistekaartide kasutusvaldkonnad

Käsitletavad teemad:

  • Ajurünnakute visualiseerimine
  • Mõtete kogumine ja organiseerimine
  • Teadmushalduse parandamine
  • Valdkonna mõistebaasi korrastamine
  • Ekspertidelt varjatud teadmuse “väljapigistamine”

Ülesanne: Iga alateema juures on üks näide koos ülesandega. Vali üks nendest ülesannetest ja paku välja omapoolne lahendus, postita see oma blogisse.

4. nädal: Mõistekaartide rakendusviisid õppetöös

Käsitletavad teemad:

  • Märkmete tegemine
  • Ajurünnakud
  • Esitluste tegemine
  • Probleemide analüüs ja lahendamine
  • Rühmatööd

Ülesanne: Iga alateema juures on üks ülesanne. Vali üks nendest ülesannetest ja paku välja omapoolne lahendus, postita see oma blogisse.

5. nädal: Mõistekaardid ja hindamine

Käsitletavad teemad:

  • Mõistekaardi-ülesannete tüübid
  • Mõistekaartide hindamiskriteeriumid ja -mudelid
  • Õpitulemuste hindamine mõistekaartide abil

Ülesanne: Loe Priit Reiska poolt kirjutatud peatükki “Haridustehnoloogia käsiraamatus” ja valmista selle põhjal ette hindamismudel õpilase loodud mõistekaardi hindamiseks. Hindamismudelite kohta leiad lisainfot siit: http://hindamismudelid.blogspot.com/

6. nädal: Mõistekaartide standardid ja formaadid

Käsitletavad teemad:

  • Tehnilised standardid
  • Mõistekaartide konverteerimine eri formaatidesse
  • Mõistekaardid ja semantiline veeb
  • Videokonverents kursuse tagasisideks ja koostöös ühise mõistekaardi koostamine.

Ülesanne: ekspordi üks endakoostatud mõistekaartidest vähemalt kolmes erinevas formaadis, millest vähemalt ühte saab importida mõnda teise tarkvarasse ja seda seal siis muuta. Reflekteeri seda kogemust oma blogis.

Kursuse sooritamiseks tuleb esitada:

  • Iganädalased individuaalsed kodutööd (6 tk, kokku 60 punkti)
  • Kursusel õpitu, läbikatsetatu ja juurdeloetu põhjal kokkuvõtvate refleksioonide kirjutamine oma blogisse; kursuse lõpul enesehinnang oma õpitegevustele ja tagasiside kursuse teostusele (20 punkti)
  • Kaasõppijate blogide ja nende kodutööde kommenteerimine (20 punkti)

Kursuse edukaks läbimiseks on vajalik koguda 50 punkti.